Naładuj.pl

Nowe stopy metali w służbie elektromobilności i hybrydowe baterie elektryczno-wodorowe

Nowe stopy metali w służbie elektromobilności i hybrydowe baterie elektryczno-wodorowe

Opublikowano: 17.08.2018

Wydłużanie żywotności przyłączy elektrycznych według Xtalic

Materiały Xtalic w przyłączach elektrycznych bez śladów zużycia
© Xtalic
Amerykański Xtalic Corporation, dostawca stopów metali i powłok przeznaczonych dla nanoelementów ogłosił wejście na rynek elektromobilności. Założona w 2005 roku przez prof. Chrisa Schuha, kierownika wydziału nauki i inżynierii materiałowej MIT (Massachusetts Institute of Technology) firma zamierza oferować produkty wydłużające czterdziestokrotnie żywotność przyłączy elektrycznych służących do ładowania pojazdów. Mają to być konkretnie elementy tworzone na drodze elektroosadzania minimum dwóch materiałów – głównego i stopowego zapewniającego jego stabilność. W procesie tym, w dużym uproszczeniu, jeden materiał pokrywany jest drugim materiałem z wykorzystaniem elektrolizy. Xtalic Corporation do produkcji tych elementów wykorzystywać będzie opracowany przez siebie nanostrukturalny stop niklu zwany Xtronic, oraz srebra zwany Luna. W obydwu przypadkach pierwiastkiem stabilizującym jest wolfram.
Zwykle miedziane styki przyłączy wykorzystywanych do ładowania pojazdów elektrycznych pokryte są warstwą niklu i srebra. W najgorszym wypadku pokrycia takie zużywają się po 250 cyklach ładowania. Powłoki firmy Xitalic dzięki swojej twardości i odporności na korozję oraz wysoką temperaturę, która towarzyszy przepływowi ładunku elektrycznego o dużej mocy, mają natomiast wydłużać żywotność przyłączy elektrycznych do ponad 10 tysięcy cykli ładowania.

Nowy rodzaj baterii dostarczającej prąd lub wodór

Naukowcy z Uniwersytetu w Glasgow w Wielkiej Brytanii podzielili się na łamach pisma Nature Chemistry informacjami o nowo opracowanym systemie baterii przepływowych wykorzystujących nanocząsteczki które mogą przechowywać energię elektryczną lub wodór. Autorami projektu i opracowania rozwiązania są: prof. Leroy (Lee) Cronin, kierownik Katedry Chemii Uniwersystetu w Glasgow, oraz dr Mark Symes, starszy wykładowca elektrochemii, wspierani przez dr Jię Jia Chen. Hybrydowa bateria elektryczno-wodorowa może uwalniać zgormadzony – zależnie od potrzeb – ładunek elektryczny lub wodór z którego w reakcji utleniania w ogniwach paliwowych można wygenerować energię elektryczną (tak jak ma to miejsce w samochodach zasilanych wodorem w których do atmosfery zamiast szkodliwych spalin emitowana jest para wodna).
Pojemność energetyczna takiej baterii zależna jest m.in. od stopnia skoncentrowania płynu zawierającego nanomolekuły – autorzy wynalazku testowali stężenia różniące się od siebie dziesięciokrotnie pod względem ilości energii elektrycznej którą mogły zakumulować.
Pojazd korzystający z takiego systemu mógłby zostać de facto „zatankowany” energią ponieważ ciecz zawierająca nanocząsteczki może być tłoczona. Pozbawiona ładunku elektrycznego (rozładowana) ciecz byłaby z takiego samochodu wypompowywana (w celu ponownego naładowania) i zastępowana naładowanym płynem. Czas trwania operacji byłby zbliżony do tankowania samochodu z silnikiem spalinowym.

Źródło

Tagi

O autorze

Autor Naładuj.pl

Bogumił Jochymczyk

Twórca, redaktor, administrator Naładuj.pl. Z wykształcenia kierownik produkcji filmowej i telewizyjnej. Autor książki o filmowych efektach specjalnych. Od kilkunastu lat zawodowo za kulisami szklanego ekranu.

Powiązane

Sie 14
Nowe Superładowarki Tesla i prezentacja 3D pojazdu Faraday Future

Opublikowano: Nowe stacje ładowania Tesla Urban Supercharger © TeslaTesla…

Lip 31
Premiera Audi PB 18 E-Tron i zapowiedź elektrycznych modeli Harley-Davidson – informacje w skrócie

Opublikowano: Premiera sportowego supersamochodu Audi © Audi AG23 sierpnia podczas…

Lip 28
Data premiery Audi E-Tron i przyszłość motoryzacji w Japonii – informacje w skrócie

Opublikowano: Audi ujawniło datę premiery modelu E-Tron © Audi AGPoznaliśmy…